Monday, December 10, 2018
Centru de recuperare medicala si fiziokinetoterapie

Pagini


Galerie

PENTAX Image Leomedica_Poze_Cabinet_014.jpg Leomedica_Poze_Cabinet_017.jpg

Cauta

Mobilitatea articulara

Cum sa ne pastram mobilitatea articulara ?

Articulatiile reprezinta elementul-cheie in functionarea aparatului locomotor. Exista articulatii cu  mai multe grade de miscare, cum ar fi articulatia umarului, dar si articulatii cu mai putine zone de miscare – genunchiul practic se poate misca fiziologic doar in flexie si extensie (rotatiile sunt aproape insesizabile). Dar ce sint mai exact articulatiile ?

Pot fi numite mai prozaic si “balamale”, pentru ca acesta este rolul lor in organism, insa ele  functioneaza si ca “suspensii”.Ca sa creez o imagine mai credibila, am sa fac o scurta descriere a articulatiei. Este formata din doua sau mai multe suprafete osoase care sint acoperite de o pelicula de cartilaj (alcatuit in special din proteoglicani). In jurul suprafetelor osoase acopera articulatia un fel de manson numit capsula articulara, care se insera pe suprafata externa a osului (periost). In interiorul capsulei se afla lichidul sinovial cu rol nutritiv dar si de suspensie. Tot rol de suspensie (amortizare a socurilor in articulatii) il are si cartilajul. Ceea ce tine suprafetele articulare apropiate si nu le lasa “sa aibe joc”, adica sa nu prezinte miscare de frictiune, reprezinta ligamentele articulare-niste benzi fibroase care leaga intre ele oasele, si care sint rezistente si inextensibile, dar suficient de elastice incit sa permita miscarea in limite normale (fiziologice). In cela din urma, tot cu rol de contentie a suprafetelor articulare, sunt si tendoanele-capetele muschilor prin care acestia se prind (insera) de os.

Ce anume duce la pierderea mobilitatii in articulatii?
– traumatismele si interventiile chirurgicale la nivelul articulatiilor, in primul rind prin agresiunea directa asupra tuturor formatiunilor amintite mai sus, dar si prin perioada de imobilizare gipsata, care are ca urmare calcificarea partilor moi (tendoane, ligamente), cu pierderea amplitudinii miscarii.
– castigarea in greutate, cu cresterea presiunii intraarticulare si erodarea mai rapida a cartilajului articular, instalarea artrozei, uneori ajungindu-se la o erodare cartilaginoasa atit de mare incit se “freaca os pe os “,  fapt care de asemenea are un ecou negativ asupra mobilitatii.
– frigul, mediul excesiv de umed, caratul de greutati, mersul pe jos fara incaltaminte adecvata (exclus tocurile foarte inalte) – toate acestea pot duce in timp la o pierdere treptata a mobilitatii articulare.
– sedentarismul si consumul exagerat de carne pot duce de asemenea la anumite grade de anchiloza prin hipotrofie musculara cu hiperlaxitate ligamentara in cazul sedentarilor, si depunere de cristale de urati pe partile moi, in cazul marilor consumatori de carne.
– consumul neadecvat de apa (2 litri/zi), deoarece cartilajul este 70% apa-astfel un aport mai mic de apa duce la hipotrofia (subtierea) lui in timp.
– si osteoporoza poate micsora amplitudinea articulara, pe linga alte afectiuni cu caracter inflamator / imunologic sau de natura tumorala (poliartrita reumatoida, spondilita anchilozanta, lupus eritematos, osteom osteoid, osteosarcom, boala Paget, tendinite, capsulite, sinovite, etc).

Ce sa facem daca dorim sa ne pastram mobilitatea  articulara?
– evitati pe cit posibil toate elementele care pot duce la anchiloza (enumerate mai sus)
– faceti miscare zilnic, macar 15 minute (va recomand exercitiile in lant kinetic inchis – bicicleta medicinala, stepper), mai putin alergatul sau mersul pe jos.
– beti 2 litri de apa zilnic
– dupa 35 de ani puteti sa faceti “cure” cu suplimente nutritive care contin proteoglicani-glucosamina, condroitina
– din alimentatie sa nu lipseasca produsele lactate
– adresati-va imediat medicului da familie daca dimineata aveti dureri  articulare cu durata mai lunga de trei sferturi de ora-o ora, si care nu cedeaza dupa un pic de miscare, sau daca durerile sunt predominant nocturne, mai degraba de natura osoasa.
– incercati sa va mentineti greutatea in limite normale
– nu folositi prea des tocuri inalte
– faceti exercitii de stretching (intindere), sub indrumarea unui specialist

In primul rind, pentru mentinerea unei mobilitati excelenta la nivelul coloanei vertebrala inferioare (lombare) si a membrelor inferioare (de obicei acestea sint cele mai afectate zone) trebuie mentinuta o greitate ideala, care se poate calcula usor dupa formula: GREUTATEA IDEALA = 50+0, 75*(H-150)+(V-20)/V, unde H este inaltimea in cm, si V este virsta in ani. Dar si mai usor se poate calcula indicele de masa, dupa formula I M=G/H*H, unde G este grutatea in kilograma si H este inaltimea in metri. Ideal ar fi sa va incadrati in intervalul 18, 5-24 care este normal, intervalul 25-29 exprima categoria “supraponderal”, 30-34-categoria “obezitate gradul 1”, 35-39-“obezitate gradul 2”, peste 40 -“obezitate gradul 3”.

La ce alte mijloace mai putem recurge pentru a ne pune la adapost de efectele devastatoare ale afectiunilor artrozice? Ei bine,  vom face o scurta prezentare a celor mai cunoscute metode.

In primul rind exista remedii fitoterapeutice. Decoctul de telina se poate prepara destul de usor si are o actiune benefica dovedita. Se fierb 150 de grame de radacina maruntita intr-un litru de apa, pina cind se inmoaie. Strecurati si beti cite o cana pe zi. Pentru decoctul de coaja de salcie fierbeti citeva minute doua linguri de scoarta maruntita in 250 ml apa, apoi strecurati. Beti 3-4 cani pe zi. Se mai pot folosi cataplasme cu mustar negru(200 grame), decoct de ceapa, sau coacaz negru, fin, boz, lasnicior, pedicuta, ghimbir, toate acestea fiind niste tratamente eficiente in prevenirea artrozei.

La fel de eficienta, dar si foarte placuta este baia de plante, pe care am placerea sa v-o prezint in continuare. Se face un amestec din cite 100 grame din fiecare tip de plante: coacaz negru, frasin si nuc. Se pune pe foc un vas cu 10-15 l de apa, si cand apa este aproape sa dea in clocot, se adauga plantele. Se fierbe cateva minute, apoi se strecoara si se adauga ceaiul la apa din cada, ce nu trebuie sa depaseasca 37 de grade Celsius. Se face baie astfel 10-15 minute, in fiecare seara, timp de 21 de zile.Se repeta tratamentul peste 4 luni. Este important, de asemenea sa micsorati cantitatea de carne din alimentatie, si sa adaugati suplimente de genul mangan, cobalt, sulf.

O alta alternativa ar putea fi homeopatia. Ce sunt de fapt “medicamentele” homeopate? Ele se obtin din substante minerale , vegetale sau animale, preparate prin diluari successive in apa si alcool, in proportii bine determinate. Dupa fiecare diluare solutia este supusa unui process de agitare (dinamizare) pentru eliberarea substantei active. Pentru pastrarea mobilitatii articulare cele mai folosite substante sunt: arnica, byronia, rhus tox., ruta grav.

Ergoterapia este un alt mod de a ne pastra articulatiile sanatoase. Ergoterapia este o disciplina care ne invata sa ne folosim de elementele inconjuratoare (mobilierul de acasa, mobilierul de la servici,  etc.) pentru a ne usura mentinerea unei pozitii sau pentru efectuarea unei activitati. Spre exemplu, cei care lucreaza la calculator trebuie sa stea pe un scaun reglabil, si sa lucreze la un birou cu suport pentru tastatura si mouse, pentru a mentine tensiunea din muschii spatelui la cote cit mai mici posibil. Ergoterapia va invata cum trebuie sa va ridicati din pat (in lateral, apoi va rotiti la marginea patului), cum sa dormiti (ideal cu fata in sus, pe o suprafata tare, cu operna mica sub cap, si cu genunchii flexati-asezati pe 2 perne mari), minimalizind astfel toate microtraumele de la nivel articular.

Alte metode de tratament ar putea fi acupunctura, reflexoterapia, presopunctura si masajul Shiatsu. Acupunctura este o tehnica medicala de a debloca o serie de meridiane energetice prin introducerea in anumite puncte a unor ace sterilizate extrem de subtiri. Tehnica este spectaculoasa, foarte eficace, si facuta de un medic experimentat, este aproape lipsita de durere. Masajul Shiatsu este o alta tehnica de deblocare a meridianelor energatice, dar prin apasarea cu degetele a punctelor de acupunctura timp de 2-4 secunde de mai multe ori. Este total nedureroasa, dar nu la fel de eficienta ca si acupunctura. Presopuntura este o tehnica  asemanatoare masajului shiatsu, dar foloseste tehnici de apasare diferite, si puncte usor diferite ca localizare. Refexoterapia este o alta tehnica eficienta in tratarea si prevenirea afectiunilor reumatice-degenerative. Spre deosebire de celelalte tehnici prezentate anterior, care se aplica in apropierea zonei cu probleme, reflexoterapia actioneaza de la distanta, prin masarea punctelor reflexe corespunzatoare anumitor organe sau articulatii. Se poate practica si automasajul in zonele reflexe aflate pe talpi, palme si urechi. Sunt tehnici care nu prezinta aproape deloc efecte secundare. Se recomanda 10- 15 sedinte. 

Exista si metode un pic mai “exotice” de tratament si preventie. Si anume terapia prin sunete, care are ca substrat afirmatia ca fiacare organ are o “muzica” aparte, adica vibreaza in anumite lungimi de unda, si aplicarea locala a unor anumite sunete ar putea ameliora functionarea organului respective. Pentru protectia sistemului osteoarticular este recomandata ascultarea anumitor piese musicale, cum ar fi:”Mica serenada” de Wolfgang Amadeus Mozart si “Valul protector” de John Taverner. Cristaloterapia este o alta metoda frecvent folosita, deoarece se pare ca anumite pietre pretioase sau semipretioase au efecte benefice daca sunt purificate (o tehnica de spalare) si apoi purtate timp indelungat. Pentru afectiunile articulare se pare ca cele mai eficace sunt: malachitul, safirul si topazul. In cadrul cromoterapiei cele mai folosite culori pentru aceste afectiuni sunt albastrul si verdele.

In ultimul rind, dar nu si cea din urma este mezoterapia, o tehnica strict medicala care presupune injectarea imediat sub piele, in mezoderm, a unor cantitati mici de substante cu rol in regenerarea articulra cum ar fi Alflutop sau Boicil. Acul trebuie sa intre aproximativ 4 mm, si nu este dureroasa, in schimb este extreme de eficace.