Monday, December 10, 2018
Centru de recuperare medicala si fiziokinetoterapie

Pagini


Galerie

Leomedica_Poze_Cabinet_014.jpg Leomedica_Poze_Cabinet_021.jpg Radu_Leon_George.jpg

Cauta

Supra-antrenamentul

Am avut mai demult o discutie interesanta cu medicul echipei olimpice de caiac-canoe. L-am intrebat ce parere are despre sportul de performanta. ”De cele mai multe ori este otrava data cu lingurita!” mi-a raspuns. Dar nu trebuie sa va speriati, haideti sa vedem despre ce este vorba…

De cele mai multe ori acesta otrava este supraantrenamentul. Mai este vorba apoi de antrenamentul prost gestionat, despre folosirea irationala a suplimentelor nutritive, ori de folosirea steroizilor anabolizanti.Vom particulariza discutia doar pe cazul culturismului.

Supraantrenamentul. Se refera la intensitatea antrenamentului, la cantitatea de greutate folosita la fiecare serie, la numarul de antrenamente pe zi sau pe saptamina si la durata pauzei intre antrenamente. Antrenamentul de culturism este un tip de exercitiu predominant anaerob-lactacid. Asta inseamna ca, in cazul unei suprasolicitari in ceea ce priveste intensitatea antrenamentului exista posibilitatea (chiar si la sportivii de performanta) sa apara episoade de acidoza  metabolica insemnata, de tip acidoza lactica manifestata prin greturi , varsaturi pina la coma si edem cerebral  congestiv. De asemenea printr-un efort sustinut de gen supraantrenament fara a folosi lichide si saruri de rehidratare (care contin sodiu, potasiu) se poate ajunge, prin pierderea acestor electroliti, la modificari cardiace semnificative pe ecg, chiar pina la oprirea cordului in diastola. Tot datorita unui mod excesiv de antrenament, insa practicat un timp indelungat (luni, ani) se poate produce hipertrofie cardiaca de tip concentric (marirea inimii-prin ingrosarea muschiului cardiac), si mai ales pentru cei care folosesc exercitii de tip izometric cu greutati mari si “dupa ureche” – se semnaleaza ocrestere semnificativa a tensiunii arteriale de tip sistolic (in perioada de contractie a inimii) si, datorita presiunii intratoracice crescute din timpul efortului izometric, se exercita o presiune marita si in arterele coronare (care iriga inima), si la nivelul arterelor cerebrale, cu consecinte cel putin neplacute. De asemenea daca nu exista pauze intre antrenamente, tesutul muscular nu are timp de refacere, si rezultatele vor fi mediocre, avind chiar un ecou negativ asupra psihicului sportivului.

Suplimentele nutritive si steroizii. Ei bine, suplimentele nutritive nu au absolut nici o contraindicatie pentru o persoana sanatoasa, din contra eu le recomand frecvent si pentru pacientii aflati in perioada de recuperare post operatorie (in general cei cu afectiuni ortopedice-traumatice), sau diverse forme de hipotrofie musculara. In schimb abuzul de suplimente nutritive poate duce la infarct miocardic, insuficienta renala acuta, insuficienta hepatica, dezechilibre metabolice. La fel abuzul si utilizarea de steroizi anabolizanti duce la atrofie testiculara (deoarece scade secretia endogena de testosteron), infertilitate, ginecomastie, alopecie (chelie), afectiuni hepatice si renale. 

In schimb, culturismul facut sub indrumarea unor specialisti, respectind sfaturile profesionistilor, prin viu grai sau prin intermediul revistelor de profil, este un sport practicabil la orice virsta, care educa trupul si mintea, ne invata sa traim si sa mincam sanatos, ne ofera un fizic atractiv cu toate avantajele sale, reduce riscul afectiunilor cardiovasculare, renale si hepatice, reduce riscul de adezvolta cancer, depresii sau dementa senila, adenomul de prostata. Asa ca, mergeti cit mai des la sala, dar ascultati sfatul celor cu experienta! Forta fie cu voi!